Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wilczynie

Piątek, 2024-05-17

Imieniny: Brunony, Sławomira

Wycieczka do stolicy

Warszawa 100 lat po odzyskaniu niepodległości  - wycieczka  do stolicy.

24 maja 2018r. o godzinie 5:00 grupa uczniów z klas drugich i trzecich gimnazjum wyruszyła w kierunku stolicy naszego kraju – Warszawy. Opiekowały się nami panie: Adamczyk, Lewandowska, Muszyńska i Tomaszewska. Droga przebiegła bardzo pomyślnie i punktualnie o 9:00 zaczęliśmy zwiedzanie. Wszyscy byliśmy bardzo podekscytowani, a szczególnie ci, którzy Warszawę mieli zobaczyć po raz pierwszy.

Pierwszym punktem na naszej liście był Ogród Saski. Po raz pierwszy udostępniony do użytku publicznego przez króla Augusta II Mocnego w XVIII wieku. Obejrzeliśmy w nim wielką i piękną fontannę. Przeszliśmy na Plac marszałka Józefa Piłsudskiego, zobaczyliśmy Grób Nieznanego Żołnierza. Z zapartym tchem obserwowaliśmy zmianę warty oraz poznaliśmy historię Orderu Virtuti Militari. Zrobiliśmy zdjęcia i ruszyliśmy dalej przez ulice Warszawy. Nie doszliśmy daleko, bo już po drugiej stronie ulicy czekał na nas pomnik Józefa Piłsudskiego, wielkiego dowódcy, polskiego działacza społecznościowego, żołnierza, polityka i męża stanu. Dotarliśmy na Plac Zamkowy, gdzie zobaczyliśmy kolumnę Zygmunta III Wazy, którą ufundował jego syn, król Władysław IV. Dalej przeszliśmy przez rynek Zamku Królewskiego, który od XVI wieku był siedzibą władz I Rzeczypospolitej: króla i Sejmu.

Przeszliśmy następnie do Bazyliki archikatedralnej św. Jana Chrzciciela, jednej  z najstarszych świątyń Warszawy. Bazylika stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. W jej murach wygłaszał kazania ksiądz Piotr Skarga, a Władysław IV Waza zaprzysiągł swoje pacta conventa, tu odbywały się śluby, koronacje dwóch władców Polski, pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3 maja. Współcześnie w bazylice odbywają się ważne uroczystości narodowe.

W grobowej ciszy podziemi archikatedry św. Jana Chrzciciela w Warszawie usłyszeliśmy „szum wiatru historii". Tutaj znajdują się prochy Henryka Sienkiewicza, polskiego noblistyoraz wielu najwyższych dostojników państwowych i kościelnych: książąt z rodu Piastów, prezydentów II Rzeczypospolitej - Gabriela Narutowicza, Ignacego Mościckiego , premiera Ignacego Jana Paderewskiego, XIX-wiecznych arcybiskupów Warszawy, gen. Kazimierza Sosnkowskiego, artystów i królewskich dworzan. To właśnie groby wielkich postaci i związane z ich życiem opowieści ożywiają podziemia warszawskiej bazyliki.

Następnie przeszliśmy na Stary Rynek, gdzie „przywitaliśmy się” z Syrenką i powędrowaliśmy dalej, aby zobaczyć mury obronne i Barbakan. Tuż obok znajduje się Pomnik Małego Powstańca, który poświęcony jest najmłodszym uczestnikom Powstania Warszawskiego. Młodzież brała udział w powstaniu działając w małym sabotażu (malowanie swastyk na szubienicy, wybijanie szyb volksdeutschom itp.), przenosząc wiadomości
i rozkazy, pracując jako sanitariusze . Pomnik stanowi hołd dla wszystkich małoletnich osób, które dzielnie stawiały opór wrogowi, pomimo swojego młodego wieku.

Stamtąd blisko było już do restauracji, w której zjedliśmy obiad i mogliśmy ruszać
w dalszą drogę. Ponieważ dzień był słoneczny i ciepły, od razu udaliśmy się na spacer po Łazienkach Królewskich, letniej rezydencji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Na wszystkich największe wrażenie zrobił Teatr na Wyspie, a w szczególności półkolista widownia, scena położona na sztucznej wyspie i rząd kamiennych rzeźb, przedstawiających sławnych autorów dramatycznych. Podziwialiśmy także florę i faunę parku, do zdjęć „pozowały" nam przepiękne pawie i liczne wiewiórki..

Udało nam się zobaczyć odrestaurowany samochód – Cadillak, którym kiedyś podróżował marszałek Józef Piłsudski, a teraz prezydent Andrzej Duda.

Następnie zwiedzaliśmy stolicę z okien autokaru: przejechaliśmy Traktem Królewskim, m.in. Alejami Ujazdowskimi, zobaczyliśmy budynki ambasad, Sejmu i Senatu.

Najbardziej emocjonująca część była jeszcze przed nami - spektakl w Teatrze Studio Buffo, gdzie obejrzeliśmy musical pt. ,,Romeo i Julia w 3D”. Przedstawienie było spektakularne! To niesamowite połączenie śpiewu, tańca i nowoczesnych technologii wzbudziło w nas wiele emocji. Pokazano nam coś niesamowitego! W teatrze otrzymaliśmy okulary 3D i płaszcze przeciwdeszczowe. Wszyscy zastanawialiśmy się, po co mam one będą potrzebne?. Płaszcze okazały się bardzo przydatne. Już po pierwszych minutach aktorzy zaczęli tańczyć w wodzie spadającej kaskadami z sufitu. Wyszliśmy cali mokrzy, ale szczęśliwi i zachwyceni. Nie było to zwykłe przedstawienie. Naszą radość powiększyło przypadkowe spotkanie z aktorem, który wcielił się w postać Romea - Mateuszem Jakubcem. Zrobiliśmy z nim zdjęcie, lecz na dłuższą rozmowę nie było czasu, czekało na nas Muzeum Powstania Warszawskiego- ostatni punkt na naszej liście. Miejsce to jest szczególne, młode pokolenie zna dzieje Powstania Warszawskiego tylko z książek historycznych i z opowiadań dziadków, a muzeum to stanowi dopełnienie wiedzy i uświadamia, iż nasi rodacy wykazali się ogromną odwagą i bohaterstwem.

Muzeum Powstania Warszawskiego zrobiło na nas wszystkich ogromne wrażenie. Zaskoczyło nas nowatorskim podejściem i interaktywnym sposobem prezentacji zgromadzonych zbiorów W muzeum znajduje się mnóstwo ciekawych pamiątek z okresu II wojny światowej. Wielkie wrażenie wywarł na nas samolot wiszący miedzy piętrami, oraz symulacja lotu samolotem nad zniszczoną i wyludnioną Warszawą z 1945 r. Bardzo ciekawy był film w 3D „Miasto ruin”. Jednak największe wrażenie i niezapomniane przeżycia dostarczyło nam przejście kanałem podziemnym, którym uciekali polscy żołnierze przed niemieckimi napastnikami. Wiele emocji wzbudziła w nas ściana, z której słychać było bicia serca, ściana ze znakiem „Polski walczącej”, podziurawiona kulami okupanta. W Muzeum Powstania Warszawskiego poznaliśmy historię powstania, ludzi, którzy żyli i bronili naszej ojczyzny w latach II wojny światowej oraz walczyli za swoją i naszą wolność. Mimo, że na dworze było gorąco poczuliśmy dreszcz. Mroczne i smutne miejsce zmusiły nas do przemyśleń i zatrzymania się na chwile. Poczuliśmy się tak, jakby cofnięto nas do tamtej okrutnej rzeczywistości. Było to niezwykłe doświadczenie. Zmęczeni, ale szczęśliwe, bogatsi o nową wiedzę i pełni niesamowitych wrażeń około godziny 24 dotarliśmy na miejsce. Warszawa nas zachwyciła.

Ta niesamowita wyprawa była dla nas doskonałą lekcją patriotyzmu. Poznaliśmy wiele miejsc uświęconych krwią Polaków walczących o wolność Ojczyzny.

Udział w tej wycieczce pozwolił na ukształtowanie w nas świadomości narodowej i obywatelskiej, na budzenie dumy narodowej i szacunku dla wielowiekowego dziedzictwa kulturowego naszego narodu. Wróciliśmy wprawdzie zmęczeni, bo program zwiedzania był bardzo bogaty, ale też pełni wrażeń, nowych doświadczeń i refleksji, napełnieni wiedzą, wspomnieniami i pozytywnymi emocjami.